Ηλεκτρονικά βιβλία, myData, E-books, ΑΑΔΕ. Διαφορετικοί όροι για να μιλήσουμε για το ίδιο γεγονός. Το ότι δηλαδή οι εταιρείες θα πρέπει να υποβάλλουν τα παραστατικά τους και μέρος των λογιστικών εγγραφών τους στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ).
Πως όμως λειτουργεί; Ας δούμε αναλυτικότερα τις 3 περιπτώσεις χρήσης των ηλεκτρονικών βιβλίων:
1. Έσοδα
Στην περίπτωση των εσόδων, η εταιρεία που εκδίδει ένα παραστατικό πώλησης θα πρέπει να το στέλνει στην ΑΑΔΕ συμπληρώνοντας συγκεκριμένα στοιχεία. Οι πληροφορίες που θα πρέπει να αποστέλλονται είναι οι εξής:
- τα βασικά στοιχεία του παραστατικού (ημερομηνία, σειρά, αριθμός, στοιχεία πελάτη)
- ο τύπος του παραστατικού με βάση μια λίστα δυνατών τιμών που έχει ορίσει η ΑΑΔΕ (για παράδειγμα 1.1. Τιμολόγιο Πώλησης)
- η σύνοψη του παραστατικού ανά διαφορετικό ΦΠΑ. Αν για παράδειγμα έχουμε κάνει μια πώληση που έχει 5 γραμμές με ΦΠΑ 24% και 2 με ΦΠΑ 13%, θα πρέπει να υποβάλλουμε δυο γραμμές στην ΑΑΔΕ, μία για το ΦΠΑ 24% και μια για το ΦΠΑ 13%. Επιπλέον θα πρέπει να χαρακτηρίσουμε το έσοδο με ένα τύπο και μια κατηγορία από τη λίστα με διαθέσιμες τιμές της ΑΑΔΕ. Δείτε παρακάτω ένα παράδειγμα παραστατικού πώλησης:
- Γραμμή 1
- Κατηγορία ΦΠΑ: 1 (που αντιστοιχεί σε 24% με βάση τη λίστα τιμών της ΑΑΔΕ)
- Καθαρή Αξία: 1000
- Ποσό ΦΠΑ: 240
- Τύπος χαρακτηρισμού εσόδου: E3_561_001 (Πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών Χονδρικές – Επιτηδευματιών)
- Κατηγορία χαρακτηρισμού εσόδων: category1_1 (Έσοδα από Πώληση Εμπορευμάτων (+) / (-))
- Γραμμή 2
- Κατηγορία ΦΠΑ: 2 (που αντιστοιχεί σε 13% με βάση τη λίστα τιμών της ΑΑΔΕ)
- Καθαρή Αξία: 100
- Ποσό ΦΠΑ: 13
- Τύπος χαρακτηρισμού εσόδου: E3_561_001 (Πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών Χονδρικές – Επιτηδευματιών)
- Κατηγορία χαρακτηρισμού εσόδων: category1_1 (Έσοδα από Πώληση Εμπορευμάτων (+) / (-))
- Γραμμή 1
Μόλις αποσταλεί το κάθε παραστατικό στην ΑΑΔΕ λαμβάνει ένα μοναδικό κωδικό που ονομάζεται MARK.
2. Έξοδα – Προμηθευτής Εσωτερικού
Σε αυτή την περίπτωση, η εταιρεία που λαμβάνει παραστατικά (αγορές – έξοδα) δεν έχει επί της αρχής υποχρέωση να τα υποβάλλει στην ΑΑΔΕ. Αυτός όμως που τα εξέδωσε είναι υποχρεωμένος να τα έχει υποβάλει και η εταιρεία-λήπτης μπορεί να τα λάβει από την ΑΑΔΕ.
Αφού τα λάβει, θα πρέπει να χαρακτηρίσει τις γραμμές ανά ΦΠΑ (όπως τις είδαμε στο παράδειγμα παραπάνω) με τον τύπο και την κατηγορία εξόδου που ταιριάζει με το σκοπό του παραστατικού για τη συγκεκριμένη εταιρεία-λήπτη. Ας δούμε ένα πιο συγκεκριμένο παράδειγμα:
Έστω ότι έχουμε λάβει από την ΑΑΔΕ το τιμολόγιο με MARK: GXS8899098098 που έχει καταχωρήσει ο προμηθευτής μας κ. Παπαδόπουλος με το δικό μας ΑΦΜ ως πελάτη.
Εμείς θα πρέπει να στείλουμε στην ΑΑΔΕ εκ νέου το παραστατικό με το συγκεκριμένο MARK και τον χαρακτηρισμών των γραμμών ως έξοδα.
- Γραμμή 1
- Ποσό: 1000.00
- Τύπος χαρακτηρισμού εξόδου: E3_102_001 (Αγορές εμπορευμάτων χρήσης (καθαρό ποσό)/Χονδρικές)
- Κατηγορία χαρακτηρισμού εξόδων: category2_1 (Αγορές Εμπορευμάτων (-) / (+))
- Γραμμή 2
- Ποσό: 100
- Τύπος χαρακτηρισμού εξόδου: E3_102_001 (Αγορές εμπορευμάτων χρήσης (καθαρό ποσό)/Χονδρικές)
- Κατηγορία χαρακτηρισμού εξόδων: category2_1 (Αγορές Εμπορευμάτων (-) / (+))
3. Έξοδα – Προμηθευτής Εξωτερικού
Σε περίπτωση προμηθευτή εξωτερικού, ο προμηθευτής δεν θα έχει αποστείλει το παραστατικό πώλησης στην ΑΑΔΕ. Σε αυτή την περίπτωση η εταιρεία-λήπτης υποχρεούται να υποβάλει το παραστατικό με τον ίδιο τρόπο που το έκανε για τα έσοδα και αναγράφοντας τον τύπο σε επίπεδο παραστατικού και τον τύπο χαρακτηρισμού εξόδου και την κατηγορία χαρακτηρισμού εξόδου ανά γραμμή διαφορετικού ΦΠΑ.
Αντίστοιχα αν η εταιρεία-λήπτης έχει λάβει σε φυσική μορφή ένα παραστατικό εξόδου-αγοράς από προμηθευτή εσωτερικού αλλά το αντίστοιχο παραστατικό δεν υφίσταται στην ΑΑΔΕ θα πρέπει να το υποβάλει ακολουθώντας την ίδια διαδικασία που θα κάνει για τους πελάτες εξωτερικού.
Τώρα ξέρετε! Την επόμενη φορά λοιπόν που θα ακούσετε τους όρους myDATA, ΑΑΔΕ και ηλεκτρονικά βιβλία δεν θα χρειαστεί να αναρωτηθείτε.